Weer veel kinderen kunnen helpen! - Reisverslag uit Bhaktapur, Nepal van Engely - WaarBenJij.nu Weer veel kinderen kunnen helpen! - Reisverslag uit Bhaktapur, Nepal van Engely - WaarBenJij.nu

Weer veel kinderen kunnen helpen!

Door: Engely

Blijf op de hoogte en volg Engely

29 Augustus 2007 | Nepal, Bhaktapur

Dagen zijn voorbij gevlogen met daarbij mooie resultaten die ervoor zorgen de komende weken verder te gaan.
Heugelijk nieuws kan ik nu met iedereen delen .
Rajina (12 jaar) is na 2 maanden terug in het Noble House. Er zijn drie dagen aan voorafgegaan om alle formaliteiten met de advocaat en tevens in dit geval de politie te regelen. De ouders hebben in bijzijn van 4 getuigen de papieren getekend zodat dit meisje nu eindelijk zich veilig kan voelen in Noble House.
Het waren spannende dagen omdat het niet zeker was dit voor elkaar te krijgen.
Rajina woonde al een jaar in het Noble House toen plotseling haar dronken ouders verschenen en hun dochter terug kwamen halen.
Op zich is het natuurlijk geweldig wanneer kinderen na een nodige tijdelijke opvang naar hun familie terug gaan maar Rajina`s ouders hadden andere bedoelingen met haar. Er was al sprake dat dit meisje in de prostitutie terecht zou komen. Helaas kunnen we haar ouders niet helpen. Ze drinken continue zelfgemaakte alcohol en zien hun kinderen als handelswaar om aan geld te komen.
Rajina is in deze periode 6 kg afgevallen en we zijn met haar voor onderzoek naar het ziekenhuis geweest. Ze is heel erg blij terug te zijn en straalt de gehele dag.
Ook haar kleinere zusje Sajina (7 jaar) hebben we gelukkig nu ook in Noble House kunnen opnemen..
Deze meisjes zullen de komende tijd veel extra zorg en aandacht nodig hebben .

Deze week kregen we het bericht dat de vader van Kumary, een meisje dat in het Noble House woont, dringend hulp nodig heeft. Enkele jaren geleden is zijn linker been door een verkeersongeluk op 4 plaatsen gebroken en door geldgebrek is hier niets aan gedaan.
Ik ben naar hem toe gegaan en trof hem liggend op een matje in zijn hutje.
Doordat hij zijn spieren anders gebruikt omdat zijn been vergroeid is, kan hij zich op dit moment erg moeilijk bewegen en heeft ook pijn bij alles wat hij doet.
Een afspraak in het ziekenhuis vandaag heeft resultaat gehad en hij kan door een operatie binnenkort geholpen worden. Het vooruitzicht is dat hij in de toekomst weer kan lopen .

De gevangeniskinderen die vanuit de gevangenis worden opgevangen in een daycare in Kathmandu heb ik deze week ook bezocht. De moeders van deze kinderen zitten bijna allemaal levenslang in de gevangenis en hun familie weigert deze kinderen op te nemen.
Deze jonge kinderen zijn geheel afhankelijk van de opvang die zij nu in de daycare krijgen.
Gelukkig kunnen we deze 11 kinderen helpen en komende week komen er weer twee kinderen bij.
Enkele van deze kinderen, amper 3 jaar, reageren bijna niet op de dingen die om hen heen gebeuren, kijken voor zich uit en maken geen contact. Ze krijgen professionele hulp en stapje voor stapje gaan ze vooruit.
Voor allemaal heb ik kaarten, plakplaatjes boekjes, kleren en ballonen van de sponsors meegenomen en deze momenten geven gaven veel emotie. Er is zo weinig voor nodig om een kindje een mooi moment te geven.
Overmorgen 29 aug ga ik met ze naar de dierentuin . Ze beseffen dat deze dag eraan komt en we zullen heel voorzichtig met hen zijn. Dit is voor het eerst dat ze zoiets meemaken.
Wanneer ze dan s`avonds terugkomen heb ik ervoor gezorgd dat er nieuwe matrassen, kussens, lakens en dekens voor hen zijn. Ze sliepen bij elkaar op de grond en er stond maar één bedje in de kamer.

Het medische project verloopt goed. Twee kinderen met verminkte gezichtjes zijn deze week voor het eerst naar het ziekenhuis geweest en na onderzoek is gebleken dat ze op 11 en 13 september geopereerd kunnen worden. Het worden geen gemakkelijke operaties en ook zal later nog een tweede operatie moeten plaatst vinden. Ze worden door Noble House gesteund .
Veel meer kinderen van dit project maar ook volwassenen kunnen we helpen. Ik mag het niet altijd vergelijken maar een etentje in Nederland kost vaak meer dan een hersteloperatie waarbij een nieuwe toekomst dan in het vooruitzicht ligt.

De afgelopen dagen is er een planning gemaakt voor de verdere bouw van de school . In Nepal is dit erg moeilijk, stakingsdagen, festivals waarbij niemand werkt maar ook de moessonregens die nog steeds vallen houden alles op. De lokale bevolking heeft daardoor ook een slechte oogst en werkt nog even door op het land, voordat ze kunnen gaan bouwen.
De hoeveelheid hout stenen, cement, ijzer, zand , kiezel enz enz zijn berekend en kunnen nu wel worden besteld. De tenders liggen bij verschillende aannemers en ik hoop morgen meer te weten. De aannemer zal met een paar eigen mensen de lokale bevolking op de berg aansturen in de bouw. De bevolking is trots dat ze dit zelf kunnen gaan doen maar hebben wel deskundige hulp hierbij nodig. We duimen nu voor goed weer zodat alle materialen over de modderige paden naar boven kunnen worden vervoerd.

De komende week zal ik weer schrijven over de kinderen van het Noble House en hoop elke dag verder te komen met nog meer resultaten.
Zonder uw hulp kon dit niet bereikt worden en bij deze wil ik vanuit Nepal iedereen hartelijk bedanken!! Dromen…..durven……doen krijgt veel gevolgen.

Ook in Nepal ben ik te bereiken via Engely@orange.nl

Dankbaar sluit ik nu deze update en hoop snel weer meer te laten weten,
Engely

• 29 Augustus 2007 - 05:47

Caroline & Jeffrey:

Hoi Engely,
    Ronduit ontroerend om je verhalen te lezen. We zijn dankbaar dat we ook ons steentje kunnen bijdragen. We realiseren ons te vaak niet dat normale uitgaven voor ons een wereld van verschil maken in de derde wereld. Alle lof voor jou en de andere mensen die dit alles mogelijk maken.

Gr. Caroline en Jeffrey

• 29 Augustus 2007 - 06:20

Marieke:

Hallo Engely,

Wat emotioneel om je verhalen te lezen. Ik ben erg onder de indruk van je werkzaamheden. Geweldig dat er mensen zoals jij zijn. Ik wens je heel veel succes bij alles wat je doet.

Groetjes van Marieke

• 29 Augustus 2007 - 19:00

Annelies En Eva:

Wij zijn diep onder de indruk van alles wat je beschrijft en alles wat er gedaan kan worden. Wij zijn heel dankbaar hier vanuit Nederland een beetje aan bij te kunnen dragen.
    Heel veel kracht en liefs,

Annelies en Eva

• 31 Augustus 2007 - 14:43

Mirjam&Rieks:

Geweldig wat jij daar in korte tijd allemaal voorelkaar hebt gebracht.
    En wij denken soms problemen te hebben......

groeten R&M

• 03 September 2007 - 19:12

Marijke:

Hallo Engely,
    Is het geen goed idee om bij je berichten ook het gironr. te zetten waarop we kunnen storten om jou te helpen helpen?
    Ik ben het nummer namelijk kwijt..... Veel sterkte en hartelijke groet, Marijke

• 04 September 2007 - 17:11

Engely:

Op dit moment ben ik nog in Nepal en probeer deze week een update op deze site te plaatsen.
    Graag wil ik iedereen bedanken voor alle reacties op deze site en via Engely@orange.nl
    (Marijke, alle gegevens staan op www.Engely.nl )