Nieuwe website Noble House - Reisverslag uit Bosch en Duin, Nederland van Engely - WaarBenJij.nu Nieuwe website Noble House - Reisverslag uit Bosch en Duin, Nederland van Engely - WaarBenJij.nu

Nieuwe website Noble House

Door: Engely

Blijf op de hoogte en volg Engely

31 Januari 2009 | Nederland, Bosch en Duin

Het is nu 5 jaar geleden dat de eerste plannen ontstonden om Noble House te gaan bouwen. Een beetje reden tot een feestje omdat het in die 5 jaar met Noble House en de kinderen allemaal heel voorspoedig verlopen is. En dankzij uw steun boven verwachting.

In die periode zijn de projecten gegroeid. Om het overzichtelijk te houden hebben we ter gelegenheid van 5 jaar Noble House een nieuwe website aangeboden gekregen van Yume, waarvoor wij hen zeer erkentelijk zijn.

De nieuwe website met de activiteiten van de Stichting Noble House Nepal heeft als adres http://www.engely.eu

Met dank aan Derk en Zlatan van http://www.yumeyume.nl

• 01 Februari 2009 - 08:53

Monique /st. Kumari:

Complimenten voor jullie mooie website! Zal hem toevoegen aan onze favorieten.
    Ja, ja in vijf jaar kan er veel gebeuren. Onze hulp is hard nodig in Nepal. Als je bekijkt hoeveel kinderen we als kleine stichting kunnen helpen, mogen stichting Noble house en stichting Kumari trots zijn!
    Hoe ver zijn jullie met je project voor de kinderen met Down?
    We zijn aan het aftellen voor ons vertrek naar Kathmandu. Had net René van stichting Veldwerk nog aan de telefoon! Hopelijk kunen wij deze maand starten met de bouw van het huis. Wauw!
    Een warm Namaste vanuit het zonnige zuiden!

• 01 Februari 2009 - 13:03

Gea Keehnen:

Gefeliciteerd met jullie 5 jarig bestaan. Wij hopen dat de komende jaren net zo vruchtbaar zullen zijn. Warme groet, Gea.

• 02 Februari 2009 - 07:41

Dirk Van Wesemael:

Onvoorstelbaar wat tot nu toe gerealisserd werd. in 2005 bezocht ik Noble House in volle opbouw. Toen waren er 12 kindjes. En kijk nu, wat een doorzettingsvermogen van enkele personen kan betekenen voor de armsten onder ons. Proficiat Engely, zoals ik vroeger al zei, je hebt je hemel hier op aarde verdiend!!!

• 10 Februari 2009 - 07:54

Rien En Gerrie:

Verslag van ons bezoek aan Nepal Kathmandu

Noble House in de eerste week van 2009

Op 31 december met Singapore Airlines naar Kahtmandu circa 26 uur onderweg.
    Dit gezamenlijk met Engely en Peter
    De eerste middag een beetje bijkomen van de reis in het Kahtmandu- Guesthouse, koffie gedronken, nog even een indruk van de drukke stad met veel smock, opgedaan en s’avonds met elkaar gegeten.

De tweede dag naar het Noble House.
    Circa een uur rijden door een gaos van verkeer via Baktapur bij het Noble House aangekomen, waar we blij werden ontvangen door wel 25 kinderen, die ons rennend tegemoet kwamen. We stonden versteld van de discipline en gehoorzaamheid . De vader Utsap en moeder Sita hebben alles goed onder controle. De kinderen zien er gezond uit en maken een vrolijke indruk. Na een rondleiding door het huis hadden wij een goed gevoel, alles was even netjes en geordend.
    Er werden dozen met kleding en laarzen uitgepakt waarvan het vervoer wordt gesponsord door DHL.

In de middag zijn we naar de nabij gelegen vallei gegaan waar klei is die geschikt is om er stenen van te maken. Vader en moeder maken in een vorm de stenen; de kinderen brengen ze weg om ze te laten drogen in de zon. De landeigenaar betaalt hiervoor € 1,-- per dag. De temperatuur is
    ’s nachts 0 graden. Men woont in zelfgemaakte hutten van klei. Engely , Peter en Utsap zagen dat hier hulp nodig is; en besloten om de kinderen van warme kleding en medische hulp te voorzien. ( het steenkinderen project).

Derde dag , dagje uit met de Nobel house kinderen.
    De kinderen kwamen met de bus bij de crematieplaats aan bij de rivier, waar dagelijks lijken worden verbrand. Deze plaats is gelegen vlakbij het moeder Teresahuis waar oude dakloze mensen worden opgevangen op een zeer primitieve manier. Een lange wandeling door de stad, hand in hand naar een hindoetempel, onderweg ieder kind een eigen flesje Coca Cola en een mandarijn was een traktatie. Door naar een hotel waar ze hun ogen uitkeken en een heerlijke maaltijd ontvingen.
    Deze dag was gesponsord door vrienden. Het was voor allen een leerzame - en mooie dag.

Vierde dag …het 2e huis en de bergkinderen. Met een jeep een tocht van 2 uur naar de Kathmanduvallei waar we onderweg een prachtig stuk grond te zien kregen aan een rivier, waar binnenkort weer een project van start gaat. Het laatste stuk moesten we lopen over bergpaadjes waar we heel veel kinderen lekker warme kleding konden geven. Aangekomen bij het nieuwe project werden we ontvangen door de broer van Utsap die hier de leiding op zich zal nemen. Bij het 2e huis staan ook nog een schooltje en er komt ook een kleine kliniek waar grote behoefte aan is. We zijn zeer enthousiast over de wijze waarop dit zich ontwikkelt. In de loop van de middag zij we nog bij een minder begaafd gezin geweest en hebben ook dit gezin van kleding voorzien. Men leeft daar zeer primitief , letterlijk tussen de koeien en de geiten.

Vijfde dag Engely en Peter hebben deze dag heel hard nodig voor verdere ontwikkelingen waaronder het kopen van een stuk grond voor nog meer nieuwe projecten. Ook was er aandacht voor kinderen met het syndroom van down die in Nepal in bamboe kooien gezet worden . Men weet er geen raad mee. Dit wordt ook weer een nieuw project.

Zesde dag…. Met de taxi door de overvolle, drukke stad naar een gehuurd huis , waar kinderen worden opgevangen van moeders die de gevangenis zitten en vaders die zoek zijn. Normaal gesproken zouden deze kinderen ook volledig in de gevangenis moeten blijven . Nu worden ze liefdevol opgevangen door een vrouw van een welgestelde familie en een groot inlevingsvermogen. Dit was ook weer een zeer ontroerend bezoek waar we een heel goed gevoel bij hadden.

Zevende dag. Wandelend de stad door waar we ‘smorgens vroeg een berg vodden zagen waar zeven jongetjes en 5 honden onder lagen, om zich aan elkaar te warmen. Er staken wat blote voetjes onderuit in de nare kou. Deze jongens zijn lijmsnuivers die overdag bedelen en proberen op allerlei manieren geld uit je zak te kloppen. Een stuk fruit of een lekker broodje is beslist niet welkom. Deze kinderen zijn niet meer te redden .
    Voordat het zover komt moeten dergelijke kinderen worden opgenomen in bijvoorbeeld het Nobel House. Daar doen we het voor.

Engely en Peter. Er is een nieuwe Moeder Teresa geboren in de vorm van een echtpaar. De liefde en inzet die jullie onbaatzuchtig voor deze kinderen hebben, heeft ons zeer getroffen . We zijn er trots op en dankbaar voor dat wij er getuigen van zijn dat al het geld op de goede plaats terecht komt en we dit aan onze relaties kunnen doorgeven. En zoals Toon Hermans je noemde nee, geen Engely, maar Engelief………………

Rien en Gerrie van Linschoten.

• 25 Februari 2009 - 22:51

Pieter:

Geweldig wat je allemaal doet. We zijn diep onder de indruk. Super dat je meteen ook foto's doorstuurt zodat we kunnen zien wat er gebeurt. Daardoor voelen wij ons ook erg betrokken bij alles wat er in Nepal gebeurt.
    Graag blijven we jou steunen en hopen dat nog lang te mogen doen.