Maak er een einde aan, - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Engely - WaarBenJij.nu Maak er een einde aan, - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Engely - WaarBenJij.nu

Maak er een einde aan,

Door: Engely

Blijf op de hoogte en volg Engely

25 Oktober 2010 | Nederland, Utrecht

Maak er een einde aan voordat zij er een einde aan maken!

Indira is 18 jaar en is zojuist voor het eerst bevallen, de bevalling was lang en zwaar en ze bloed nog steeds. Indira ligt niet in een zekenhuis bed maar in een rokerige hut die van de buitenkant is afgesloten. Indira leeft in het Danusha district waar vrouwen, net als in de rest van Nepal, als onrein worden gezien na het ter wereld brengen van een kind. Voor de komende 6 dagen zal zij in de hut opgesloten blijven zonder meer water dan de kan in de hoek, omringd door de bebloede doeken van de bevalling, met een open wond en waarschijnlijk complicaties in haar baarmoeder en met haar baby. Ze zal zelf moeten bedenken hoe ze moet voeden, warm houden en vast houden. Omdat het een dochter is zal ze waarschijnlijk langer worden opgesloten, om daarna wraak van haar man en de schoon familie te moeten ondergaan in dagelijks treiteren terwijl ze haar dagelijkse vele werk uit moet voeren. Indira staat symbool voor de miljoenen Nepalese vrouwen in de buiten stedelijke gebieden van Nepal.

In Nepal overlijdt nog steeds 1 op de 20 babies of moeders tijdens- of vlak na de bevalling. Dit is een verschrikkelijk getal waar we ondanks de vele mooie dingen die in Nepal samen met ons van de grond komen onze ogen nooit van af mogen wenden! Met name in de buitengebieden zijn er veel factoren die het leven van een moeder en haar pasgeboren kind bij tijden ondraaglijk maken. Als gevolg hiervan leiden veel jonge moeders in Nepal aan dezelfde symptomen wat wij benoemen als post natale depressie. De redenen, zoals die aan het begin van dit verhaal, lijken voor de hand te liggen in de traditionele cultuur waar de vrouw vaak alleen moet bevallen op de lemen vloer van een hut, zonder medische hulp in geval van complicaties. Waa
r zij vaak direct na de geboorte het huishouden en het werken op het veld moet oppakken en vaak bij haar schoonouders leeft die haar als letterlijk slaaf kunnen behandelen.
Een recente studie geeft aan dat zelfmoord de grootste oorzaak van het overlijden is van vrouwen in de leeftijd dat ze moeder worden (vanaf 15 jaar), en depressie is een algemeen bekende oorzaak van het niet langer zien van een uitweg. Vrouwen die hier aan leiden moeten naast hun geestes toestand ook overleven in een samenleving waar hun problemen niet bestaan, en dus ook geen hulpverlening hiervoor.
De noodzaak voor ingrijpen is duidelijk, wij willen dan ook een einde aan deze toestand maken voordat de vrouwen dat zelf doen. Dit willen we doen door samen met een Nepalese organisatie Nepalese vrijwilligers te trainen in het ondersteunen van vrouwen die aan deze symptomen leiden in het Danusha district. Dit district telt meer dan 800.000 inwoners in 60 gemeentes, waarvan iets minder dan de helft vrouw is. Met u hulp kunnen we training geven aan vrouwen in al deze gemeentes, die vervolgens deze training weer doorgeven aan de vrouwen groepen waar momenteel mee gewerkt wordt om alle aanstaande- of kersverse moeders in het district te kunnen bereiken. Zo kunnen we ervoor zorgen dat vrouwen als Indira een draaglijker leven krijgen.

Elke euro helpt en gaat rechtstreeks zonder kosten naar dit project.
Rabo Bankrekeningnummer 13.20.96.773
Stichting Noble House Nepal te Bosch en Duin

Met dank

Engely

• 25 Oktober 2010 - 11:56

Corrie En Co:

wat ben ik toch blij dat mijn wiegje hier heeft gestaan. al die arme vrouwen. goed iniatief Engely, succes ermee!! over een kleine 2 weken lopen we weer in Nepal rond, we hebben er zin in!!! groetjes uit Enkhuizen.

• 25 Oktober 2010 - 15:45

Marianne:

Op deze manier worden veel vrouwen geholpen en met deze voorlichting kan het balletje verder rollen.
    Ik doneer hiervoor graag wat op de rekening van jullie stichting.
    Fantastisch werk Engely !

• 25 Oktober 2010 - 18:25

Trees:

als kraamverzorgende in nederland met/bij al die prinssesjes op de erwt een ongelooflijk schrijnend verhaal.
    Grenzeloos uitdagende onderneming!Grenzeloos veel geluk toegewenst bij de hulp aan die moeders.

• 26 Oktober 2010 - 15:29

Hans Kolk:

Geweldig Engely, ik volg je website al een hele tijd en heb respect hoe jij dit allemaal aanpakt.
    Ook dit project moet slagen en ik zal mijn steentje bijdragen.

• 27 Oktober 2010 - 21:10

Gea Keehnen:

Hoi Engely,

Wat ben je weer goed bezig! Dit project zal zeker ook slagen!
    Hoe gaat het met jullie dochters?
    Warme knuffel, Fred en Gea.

• 31 Oktober 2010 - 11:57

Rixt:

Waren er maar meer engelen zoals jij, dan waren heel wat vrouwen en kinderen op de wereld beter af. Ik heb bewondering voor je daadkracht! Geef niet op ondanks alle moeilijke en uitzichtloze verhalen. Elke vorm van hulp is al meer dan helemaal niks. De ogen sluiten en net doen of deze ellende niet bestaat is een zwakte. Gelukkig durf jij je nek uit te steken en op te staan. Laten velen je voorbeeld volgen en jou als inspiratie gebruiken!
    Ik wens je veel sterkte en evenzoveel opbrengsten met je oproep!
    Dikke zoenen voor jullie allemaal!