De Engel en het heksenkind - Reisverslag uit Nederland, Nederland van Engely - WaarBenJij.nu De Engel en het heksenkind - Reisverslag uit Nederland, Nederland van Engely - WaarBenJij.nu

De Engel en het heksenkind

Blijf op de hoogte en volg Engely

07 April 2017 | Nederland, Nederland

Zij werd geboren in een klein afgelegen dorpje in de bergen van Nepal. Daar woonde zij met haar moeder, haar twee zusjes en haar broertje. Een straatarm gezin zonder enig uitzicht op een toekomst. Ze woonden in een hut van bamboe en plastic. De vader was zwaar alcoholist en zorgde niet voor zijn gezin. Soms kwam hij langs, maar dan was hij gevaarlijk. Zo gevaarlijk dat de moeder er moeite mee had om haar kinderen te beschermen.

Een van de meisjes was aan een kant doof. Ook had zij een verlamming aan haar gezicht. Haar mond stond scheef en ze lachte raar. Een straf van God, vonden de dorpelingen. Een heksenkind. Een kind dat niet mee telt. Een kind dat misbruikt mag worden. Een kind dat verstoten wordt. Een kind dat het zwaar heeft.

Op een dag verscheen er in het dorp zo maar ineens een Engel. Een Engel uit een heel ver buitenland waar in het dorp nog nooit iemand van gehoord had. Maar die Engel bleek een heel bijzondere Engel te zijn. Een Engel die het gezin ging helpen. En dat voelde goed, ook al konden ze elkaar alleen maar verstaan zoals alleen moeders elkaar kunnen verstaan.

Een tijdje later ging de Engel een huis bouwen om kansarme kinderen een stukje toekomst te kunnen geven. En de moeder van het heksenkind ging aan de Engel vragen of zij ook haar kinderen wilde beschermen. De Engel vond het goed en de meisjes kwamen in het huis van de Engel wonen.

Een paar jaar later overleed de moeder en de vader kwam naar het huis om zijn dochters op te halen met de bedoeling om ze te verkopen voor een paar flessen drank. Dat had hij ook al met zijn oudste dochter gedaan. Maar toen was die Engel er plotseling weer. Helemaal uit dat verre buitenland. Om haar kinderen te beschermen. Ze mochten mee met de Engel. Zomaar, op een dag. Op vakantie om even bij te komen. Om even kind te mogen zijn.

Maar de Engel was nog niet klaar toen bleek dat het zusje van het heksenkind een ziekte had waar zij binnen een jaar aan zou overlijden als er niets gebeurde. Maar de kinderen moesten het land uit; ze mochten niet blijven. De Engel was het daar niet mee eens en ging het gevecht aan voor haar kinderen om te mogen blijven. De Engel won het gevecht en toen hadden de kinderen zo maar ineens een nieuwe vader en moeder en ook nog eens twee nieuwe, grote zussen.

Maar toen moest de Engel terug naar de hemel. Ook al wilde maal niet terug. Maar zelfs in de hemel bleef zij toch bij het heksenkind want de Engel was nog niet klaar. Want wat deed de Engel. Zij bracht ons via een andere Engel op het spoor van een dokter die gespecialiseerd is in het herstellen van gezichtszenuwen.

Binnenkort wordt het heksenkind geopereerd. Een technisch zeer complexe operatie waarbij zenuwen en spieren getransplanteerd gaan worden. Het gaat vast lukken. Ook daar zal de Engel voor zorgen.

De beloning is een glimlach. Een stralende glimlach van een kind dat ooit een heksenkind was. Een kind dat zich in alle opzichten heeft kunnen vinden en uitgegroeid is tot een mooi mens. Dankzij de Engel.

Peter Tersteeg

• 07 April 2017 - 17:39

Henk Smid:

Beste Peter,

Wat een ontroerend mooi verhaal. Zo blijven we allen verbonden met de goede werken van de Engel en haar onzichtbare vleugels blijven de kinderen beschermen.
    Hartelijke groeten,
    Henk.

• 07 April 2017 - 18:05

Marijke:

Dank je wel Peter voor de prachtige manier waarop je in dit verhaal Engely herdenkt. Ik wens jullie sterkte en denk ook aan Engely....

• 07 April 2017 - 18:29

Corrie En Co:

lieve Peter, wat een prachtig verhaal en wat fijn dat het goed komt met dit kind uit Nepal. Engely blijft aanwezig vanaf haar wolk. Haar foto hangt bij mijn bureau bij de computer en ik kijk vaak naar haar.
    heel veel succes en liefs uit Enkhuizen.

• 07 April 2017 - 19:01

Ton Van Doorn:

Veel succes, Peter, met het vervolg van jullie missie. Wat een mooie manier om Engely zo te herdenken.

• 07 April 2017 - 19:13

Maarten:

Hee Ouwe Reus, dat doe je knap!!
    En een pracht vervolg stap.....
    Ik denk aan je en jullie!!!
    Groet!

• 07 April 2017 - 19:16

Jolande Geelhoed :

Jeetje Peter!!!
    Wat een bijzonder nieuws!!
    Ik ging gewoon twijfelen aan mezelf, toen ik het berichtje zag!
    Wat zal dat heerlijk zijn voor haar, wanneer ze haar glimlach weer terug heeft.
    Maar het zal niet eenvoudig zijn. Bijzonder dat het kan!!
    Houd mij op de hoogte!
    Ook wij denken nog steeds met regelmaat aan jouw geweldige en bijzondere vrouw Engely.
    Zo bijzonder dat zij bij onze eerste tweeling kinderen er een hele bijzondere tijd van heeft gemaakt.
    Ik ben haar daar nog steeds heel dankbaar voor.
    Wat een bijzondere vrouw was het.
    Echt in alle opzichten.
    Dank je voor dit mooie nieuws!

Lieve groet,
    Jolande Geelhoed

• 07 April 2017 - 19:17

Ineke:

Lieve Peter,
    Wat een fantastisch nieuws, dat zij geopereerd kan worden! En heel spannend, ook!
    Heb maar vertrouwen, Peter. Iedereen mist Engely, maar vooral jij en je kinderen, natuurlijk.
    Je houdt haar geest en idealen levend en terecht. Zij is onvergetelijk. Maar ook jij bent uit hetzelfde hout gesneden, dus.....
    Hou je ons op de hoogte, alsjeblieft?
    Sterkte weer!

• 07 April 2017 - 19:19

Han Witvoet:

Beste Peter, wow alsof de tijd even terug gaat. Dank voor dit bericht... heb een paar keer gekeken of het wel klopte! Ook de vorm maakt emoties bij me los! Hartelijke groet , Han

• 07 April 2017 - 19:50

Christiaan:

Fijn dat ze onder ons is.

• 08 April 2017 - 01:54

Maud:

Eerlijk gezegd schrok ik toen ik las dat er een mail was van Engely! Een byzondere vriendin van ons allemaal.
    Het is ook al laat, dus, mag dat''schrikken''????
    Ja er zijn ook voor mij vele momenten dat ik aan 2 lieve mensen moet denken t.w. mijn Gerard en Engely.
    Voor altijd in mijn hart, wat er ook gebeurd.
    En tegelijkertijd gaan natuurlijk mijn gedachten ook naar jou lieve Peter. Maar meteen ook naar die twee mooie meiden Anjana en Sirjana.
    En natuurlijk niet te vergeten jullie dochters!!
    Wat fijn dat Anjana geholpen kan worden, wat fijn dat er zulke goeie dokters zijn die dat kunnen verhelpen.
    Het zijn twee aardige, lieve, opgeschoten jonge dames geworden. Zo fijn als je ze dan weer ontmoet.
    En Engely...... blijft van boven haar geliefden bewaken, beschermen, en lief hebben.! Reken maar...
    Met veel liefs,

Maud

• 08 April 2017 - 07:59

Claudia Bottinga:

Lieve Peter,

wat een mooi bericht en wat fijn om te lezen. Jouw engel blijft in mijn hart. Wat een prachtige vrouw!!

Liefs en een knuffel voor jullie XC

• 08 April 2017 - 10:09

Riet Eggink :

Beste Peter, ik vroeg mij vaak af hoe het met jou, jullie dochters en het werk van Engely zou zijn. Nu kwam dit ontroerende bericht en is Engely weer zo dicht bij ons.
    Dank je wel hiervoor. Ik hoop en bid dat de moeilijke operatie zal slagen.
    Veel moed en sterkte bij het doorgaan met het prachtige werk van Engely!

• 08 April 2017 - 14:01

Boudina :

Beste Peter.

Wat een mooi verhaal, en wat prachtig dat je doorgaat ondanks alles wat er gebeurt is ik vind het geweldig.
    En mooi om weer wat te horen.

Veel liefs en sterkte met alles.

• 08 April 2017 - 15:39

Els Verlare:

BESTE PETER,

Wat een prachtig verhaal, en wat bijzonder dat er een arts is die dit kan opereren.
    Engely is een vrouw die je nooit meer vergeet, iemand met zo'n groot hart voor iedereen
    Zo fijn dat de kinderen bij jullie terecht zijn gekomen.
    Peter ik bid dat het goed zal gaan met de operatie, er is een engel die over jullie waakt.

lieve groet Els

• 09 April 2017 - 09:34

Carolien:

Wat mooi om dit te lezen!
    Ik zal een kaarsje voor jullie branden; veel kracht
    hartelijke groet, Carolien

• 09 April 2017 - 10:07

Rien En Gerrie Van Linschoten:

Beste Peter,
    Wat een mooi en ontroerend verhaal . Wat fijn voor Anjana dat ze geopereerd kan worden .
    We hopen en bidden dat de operatie goed zal verlopen en dat ze een nog mooiere vrouw mag worden
    En ja de engel Engely is er nog steeds en wij kijken nog bijna iedere dag naar haar foto.
    Hopelijk tot gauw.
    Hartelijke groet Rien en Gerrie

• 10 April 2017 - 06:54

Frank Venus:

mooi verjaardagscadeau.

• 10 April 2017 - 11:28

Piet Romijn:

Goede morgen beste familie Tersteeg. Op 5 april heb ik een mailtje gestuurd naar engely@ziggo.nl. Maar top op heden geen reactie ontvangen. De tekst van dat mailtje luidde: Wij, Riet en ik, Piet moeten op 20 april in Bunnik zijn. Wij woonden voorheen in Zeist, Ernst Casimirlaan 66, nu in Hillegom. Wij wilden op die dag no wat gebreide kleding komen brengen, maar we kennen jullie huisadres niet meer en we weten ook niet of het jullie op die dag wel uitkomt. Graag hebben we daarvoor wat info nodig, ook evt. de tijd op die dag. De inhoud van die zending bestaat uit een groot aantal mutsjes en kinderkleding. Ik hoop,dat ik nu snel antwoord krijg op mijn reactie, want de tijd dringt enigszins. Bij voorbaat hartelijk dank en een zalig Pasen gewenst . Riet en Piet.

• 10 April 2017 - 20:07

Marlene:

Kippevel,
    Blij dat dit geschreven is, prachtig.
    Spannend, een hele operatie.
    Good luck.

• 17 April 2017 - 22:55

Kees Verbeek:

Beste Peter,
    Toen ik 10 dagen geleden het berichtje binnen zag komen was mijn eerste reactie: wat is dit voor ongepaste grap. Maar gelukkig ben ik toch verder gaan lezen en kreeg ik, zoals zo velen, kippenvel. Mijn eerste gedachte was: ik moet reageren. Maar ik kon het niet. Het maakte teveel los, denkend aan mijn eigen engel Jeanne, die ook al 1,5 jaar niet meer bij ons is.
    Ik hoop dat het prachtige werk dat Engely en jij samen zijn begonnen nog lang doorgang mag vinden. Maar nog mooier zou zijn als al dit soort acties niet meer nodig zouden zijn omdat alles overal goed geregeld zou zijn. Maar dat zal wel een utopie zijn.
    Heel veel sterkte met dit prachtige werk!

• 20 April 2017 - 15:56

Nicole Smeulders:

Heel mooi verhaal, succes met de operatie!!!

• 05 Juni 2017 - 17:00

Peter Tersteeg:

Beste Theresia,

Zag toevallig je bericht via deze site. Sinds het overlijden van Engely is deze site eigenlijk buiten gebruik en zie ik de berichten niet. Wellicht kun je je mailadres sturen naar Baystar@ziggo.nl zodat ik je nader kan informeren over Utsab.

Vriendelijke groet,

Peter

• 13 Juni 2017 - 22:26

Theresia Thomassen:

Beste Peter,
    Jammer dat je mijn verhaal van de site hebt verwijderd. Schijnbaar stonden er toch dingen in die jij liever niet kenbaar maakt. Feit is in ieder geval dat ik nog steeds geen reactie van jou heb gekregen terwijl ik je toch mijn mailadres gestuurd heb.
    Hopelijk kom je nog met een verklaring anders voel ik mij genoodzaakt een en ander uit
    te (laten) zoeken.
    Dat is het minste wat ik voor de arme kinderen in Nepal kan doen en voel het tevens als een plicht.

Met vriendelijke groet,

Theresia