Getroffen - Reisverslag uit Bhaktapur, Nepal van Engely - WaarBenJij.nu Getroffen - Reisverslag uit Bhaktapur, Nepal van Engely - WaarBenJij.nu

Getroffen

Door: Engely

Blijf op de hoogte en volg Engely

07 September 2007 | Nepal, Bhaktapur

Afgelopen week is Kathmandu getroffen door bomaanslagen. Op 4 verschillende plekken in deze hoofdstad zijn in snelkookpannen bommen in openbare busjes geplaatst. De mensen zijn aangeslagen en vandaag zijn alle scholen gesloten om enkele kinderen te gedenken die hierbij zijn overleden. Alles is zo dicht bij en het is een vreemd gevoel om de dingen van de dag weer op te pakken en verder te gaan.
We maken ons dan ook even niet druk, omdat de heftige regenbuien aanhouden en we gewoon nat worden of dat Nepal Airlines een geit geofferd heeft voor een beter resultaat van hun Boeings.
Weer zat men vandaag voor de tv omdat de kroonprins is getroffen door een hartinfarct, maar op straat worden de kinderen vergeten die er rond zwerven. Kinderen die nu ook door de wateroverlast verschillende ziektes oplopen en moeilijker een schuilplaats kunnen vinden.

Benzine is haast niet te krijgen en auto`s staan meer dan 10 uur voor de pomp in de rij, de prijzen gaan omhoog en men is onrustig voor de verkiezingen van komende november.
De bouw van het project op de berg gaat langzaam en erg moeizaam. Het transport is bijna onmogelijk en door de meters modder en wegverschuivingen moeten we weer even wachten. De betonblokken zijn besteld en worden nu gemaakt en ook de timmerman is de ramen in elkaar aan het zetten. Over 5 weken is het Dashain en ligt alles door dit festival weer weken stil. Nepal blijft Nepal, en we moeten dan ook maar geduld hebben.

De komende dagen zijn erg spannend voor iedereen in het Noble House. Een moeder van 4 kinderen bevalt op dit moment van haar vijfde kindje en wanneer het een meisje is laat de moeder het ergens achter. Deze moeder staat er alleen voor maar wil niet geholpen worden om haar kindje te kunnen houden. Haar familie wil het alleen houden als het een jongetje is.
Deze arme mensen zijn uit het westen van Nepal gevlucht en trekken daarna verder.
Het kan dus zijn dat er in het weekend weer een kindje in het Noble House bij komt.
Ook vandaag komt er een jongetje van 4 jaar dat door zijn vader wordt gebracht. Deze man is ook op de vlucht en kan niet voor zijn ondervoede zoontje zorgen. Geld geven heeft geen zin want dit gaat weer op aan alcohol en de vader laat zijn zoontje anders ergens op straat achter. Het is moeilijk om in deze situaties voor deze beslissingen te staan maar gelukkig kunnen we iets voor deze kinderen betekenen en hebben ze dadelijk een veilig plekje voor hun toekomst.

Ook het project waarbij gevangeniskinderen worden opgevangen gaat goed. Gisteren zijn er weer twee kindjes uit de gevangenis in de daycare in Kathmandu gekomen .Kleine kinderen van ongeveer 2 a 3 jaar waarvan de moeder levenslang heeft gekregen. Het is een grote verantwoording voor de leiding van dit huis en we hopen hen nog lang te kunnen steunen.

De tijd vliegt voorbij en ik zou nog veel meer willen doen. Een zekerheid is dat stap voor stap alles vooruit gaat en dat geduld daarbij onontbeerlijk is.
Met de kinderen in het Noble House gaat het erg goed en ze groeien als één grote familie met elkaar op. Met enkele kinderen ben ik nog een extra keer naar het ziekhuis geweest omdat Sajana bleef hoesten. Zij bleek longontsteking te hebben en voor alle zekerheid kregen de kinderen ook een tbc test.
Daarna hebben we samen met hun wentelteefjes gebakken en uiteindelijk was het zo`n feest geworden dat ook pannekoeken met appels de dag als een mooie herinnering afsloten.
De komende weken gaat er nog van alles gebeuren en ik probeer via deze site U op de hoogte te houden.
Graag wil ik iedereen bedanken voor alle reacties en helaas kan ikop dit moment niet iedereen persoonlijk bedanken omdat ik het toch wel een beetje ontzettend druk heb om alles voor elkaar te krijgen.
Als ik terug ben hoort U meer van mij.

• 07 September 2007 - 06:40

Rhana:

Mam, wat een prachtig verhaal. Het trekt je zo de compuuter in!

Liefs van je dochter

• 07 September 2007 - 06:42

SinoSnark:

Met veel plezier uw verhaal gelezen, het maakt mij gelukkig te zien dat mensen zich nog zo belangenloos voor een ander in kunnen zetten!

Met vriendelijke groet, S.S.

• 07 September 2007 - 06:42

Mark:

Engely, in een woord GEWELDIG!

VG, Mark ( ULD )

• 07 September 2007 - 07:50

Jon En Liesbeth:

We denken aan jou en je kindjes, ben hier druk bezig en heb weer het een en ander verkocht, geld komt naar je toe!

Liefs Liesbeth

• 07 September 2007 - 12:58

Ankie Bouma,:

Engely, wat ontzettend goed van jou, dat je je zo inzet voor deze kinderen!Een grote pluim!

• 07 September 2007 - 14:04

Monique:

Een warme deken!
    Vanmorgen ging ik samen met Engely en Peter naar hun Noble house in Bhaktapur. Voor mij een unieke gelegenheid om te zien hoe het ook kan in Nepal!
    Diep getroffen was ik door de sfeer, de vrolijkheid en het efficiënte gebruik van de ruimte. Utsab en zijn vrouw Sita hebben samen met Engely en Peter een warm nest geschapen. De geborgenheid lees je af op de gezichten van de kinderen. Kinderen, die in hun korte leventje vaak al heel wat hebben meegemaakt.
    Niet alleen is het Noble huis als een warme deken voor hun, maar ook Engely en Peter zijn voor mij als een warme deken. De manier waarop ze mij als collega projectleider steunen is hartverwarmend. Geen afgunst maar delen. Bedankt lieve vrienden!

• 07 September 2007 - 14:46

Ton:

Engely!
    Mijn bewondering voor jou en je werk stijgt met het lezen van iedere zin uit je verhaal.
    Succes en sterkte en vooral veel engelengeduld.....

• 07 September 2007 - 14:58

Rianne:

Engely
    We hebben met veel spanning de berichten over de bommen gehoord en dachten natuurlijk meteen aan jou en Peter, maar gelukkig waren jullie niet op de plaats des onheils.

succes nog de komende dagen, geniet van de kinderen! Laat ze alsjeblieft voordat je gaat nog een keertje dansen, dat staat voor eeuwig in ons geheugen, wat is dat genieten zeg!

Dikke zoen voor Utsab, Sita en de kinderen!

• 09 September 2007 - 12:31

Ellen & Pim:

Door jullie onvermoeibare inzet wordt aan steeds meer kinderen veiligheid en geborgenheid, en zicht op een goede toekomst gegeven. Fantastisch werk!

• 10 September 2007 - 08:46

Indra:

Lieve Engely,
    Dank je wel voor alles wat je doet.

• 10 September 2007 - 09:47

Paul@allerzorg.nl:

Wat zijn jullie toch kanjers!

Wat hebben wij het toch belachelijk goed en wat zijn we verwend / bevoorrecht

Alle goeds, liefs en sterkte.
    Paul

• 10 September 2007 - 11:28

Elly:

Lieve Engely, met be en verwondering lees ik je berichten. Wat een toestand in Kathmandu. Hopelijk blijven jullie beschermd door iemand met dezelfde naam als jij. (Engel). Ik wens jullie heel veel goeds toe. Lieve groetjes.

• 11 September 2007 - 09:23

Rianne :

Engely, ik heb heel veel bewondering voor je dat je dit allemaal doet!! in een woord geweldig!!

• 11 September 2007 - 10:28

Robert:

Wij van de WSF Holand zouden het super vinden als Rhana en haar zusjes terug zouden kunnen komen naar het Noble House.
    Waar ze in ieder geval een goede start voor de toekomst kunnen krijgen.

• 11 September 2007 - 12:00

Gea Keehnen:

Hoi Engely, Heerlijk dat o.a. mensen zo als jij zich zo bekommeren om hun medemens! Jij hebt het begrepen! Het belangrijkste in een mensenleven is n.l., dat je mens bent voor de mensen en alle mensen, dieren en natuur steunt en helpt zoveel je kan. Dat is de circel van het leven. Liefde, Vrede en Geluk op je weg wens ik je toe! Veel liefs van mens tot mens, Gea.

• 11 September 2007 - 15:50

Carriere, Dorry:

Engely ,
    Fantastisch wat je allemaal doet .In plaats van in Zwitserland als verpleegster te gaan werken in 1964 had ik zoiets moeten doen maar je was toen minder op de hoogte van alles . Afijn zal mijn broer weer vragen wat geld te sturen dan doe ik toch ook iets . het allerbeste en een dikke knuffel voor al je kindjes, Dorry

• 14 September 2007 - 01:41

Jelle:

Beste Engely,

Per toeval ben ik op je site terecht gekomen. Geweldig en bijzonder om de verhalen rondom het Noble House te lezen.

Momenteel studeer ik aan NEHU in Shillong, India en binnenkort hoop ik tijd te vinden om weer naar Nepal te komen en graag zou ik een bezoek brengen aan het Noble House.

mvg,

Jelle
    Foundation Care For All
    www.foundationcfa.com

• 02 Oktober 2007 - 20:12

Marlène:

Super wat jullie doen, ga zo door!!