Wat zou u doen? - Reisverslag uit Bosch en Duin, Nederland van Engely - WaarBenJij.nu Wat zou u doen? - Reisverslag uit Bosch en Duin, Nederland van Engely - WaarBenJij.nu

Wat zou u doen?

Door: Engely

Blijf op de hoogte en volg Engely

09 Augustus 2009 | Nederland, Bosch en Duin

Niets is zo vervelend om kinderen, die al zoveel hebben meegemaakt weer iets te moeten vertellen wat voor hun weer slecht nieuws is.

Anjana en Srijana, twee Nepalese meisjes van 8 en 11 jaar hebben in april hun moeder verloren. We kennen deze kinderen al 4 jaar omdat de moeder door omstandigheden niet meer voor hen kon zorgen. Ze vertrouwde de kinderen aan Noble House toe, maar bleef contact met hen houden. Ze wist dat ze ziek was en heeft zich vast gehouden aan het feit dat haar kinderen bij ons veilig waren.
Wat doe je dan als de vader letterlijk stomdronken aan het hek van Noble House rammelt en zijn kinderen opeist? Deze vader zit in de kinderhandel en heeft hun zusje op 13 jarige leeftijd verkocht. De kinderen waren doodsbang en niemand kon garanderen dat er niets men hen zou gebeuren.

We hebben de kinderen naar Nederland kunnen halen, zodat ze even kunnen bijkomen en zich veilig voelen. Intussen proberen we dat de vader zijn zeggenschap over de kinderen kwijt raakt. Ze zijn nu al weer een maand in Nederland en de emoties komen langzaam los. De nachtmerries over hun trauma’s volgen steeds heftiger. Hoe kan je een kind vertellen dat het nu veilig is terwijl bij hun vriendinnetje de ogen voor orgaanhandel eruit gehaald zijn, een nier verwijderd is en het meisje vervolgens in de prostitutie verkocht is. Wie mogen ze nog vertrouwen?

Gelukkig genieten ze ook van alle van alle kleine dingen. Een oud stepje op het gras, een pop in een badje of voorlezen en hun dag kan niet meer kapot.
Ze kunnen weer lachen, vinden alles even spannend en praten weer.

Omdat er medisch gezien ook vraagtekens waren, hebben we hun bloed laten testen. De uitslag voor de jongste was alarmerend wat betreft de functie van de schildklier en ook bij de oudste is niet alles in orde. Via ‘vrienden’ van het Noble House konden de kinderen deze week terecht in het kinderziekenhuis in Almere. Uitgebreider vervolgonderzoek volgt komende week in het AMC . We hopen dat het allemaal goed komt en we de kinderen niet nog meer vervelende dingen moeten vertellen.

Op 4 oktober moeten Anjana en Srijana weer terug naar Nepal. Hun visum is dan verlopen. Wij zouden hen graag hier bij ons houden, maar helaas vindt onze overheid dat niet goed. We hopen van harte dat zij dan gezond weer terug kunnen, maar dat is op dit moment nog even de vraag.

Het is fantastisch hoe de betrokken medisch specialisten zich voor “onze” Nepalese kinderen inzetten. De onderzoeken en de behandeling blijven echter een kostbare zaak, waar we niet helemaal op gerekend hadden. De Nepalese ziektekostenverzekering vergoedt dergelijke kosten niet. Maar je hebt geen keus. Toch ?

Engely

• 09 Augustus 2009 - 07:26

Monique:

Er is wel een keus maar die willen en kunnen we niet maken. Kinderen moeten geholpen worden! En dat doen jullie ! Chapeau!

• 09 Augustus 2009 - 09:18

Co En Corrie:

wat een drama voor die kinderen, zometeen komen onze 6 kleinkinderen en die hebben alles. wij gaan ook 4 oktober weer naar Nepal. met welke maatschappij vliegen de meisjes? wij met Yet Airways. succes met alles,groetjes uit Enkhuizen.

• 09 Augustus 2009 - 15:08

Frans:

Als je zo'n verhaal leest vraag je je af in wat voor wereld wij leven. Goed dat jullie de kinderen zo kunnen helpen. Ik heb een donatie overgemaakt omdat ik weet dat het goed terecht komt. Hopelijk komen er meer donateurs want ik kan mij voorstellen dat jullie er niet op gerekend hadden dat de meisjes vergaande medische onderzoeken nodig zouden hebben.

Ik heb de link van dit artikel en de website www.engely.eu doorgestuurd aan mijn familie, vrienden en bekenden. Wellicht helpt dat ook een beetje.

succes

• 09 Augustus 2009 - 19:34

PuckBramlage:

lieve engely, Ik hoop van harte dat de kinderen gezond bljken te zijn of als dat niet zo is, ze langer hier mogen blijven. Hoe lang moeten ze uit nederland zijn om weer een nieuwe verblijfsvergunning te krijgen? Er komen zo vaak kinderen uit andere arme landen die daar niet kunnen blijven omdat het niet veilig is of dat de juiste medische zorg ontbreekt.
    Het is verschrikkelijk wat er gebeurt met kinderen en ik stuur je bericht door naar al mijn vrienden.
    Misschien helpt het een beetje als we de handen ineen slaan.
    We hopen jullie gauw weer eens te zien, misschien zijn er nog andere mogelijkheden. Heel veel liefs en dikke zoen van puck.

• 10 Augustus 2009 - 06:02

Ria Wiesemann:

Hallo Engely,

Ik hoop dat artsen kunnen helpen om Shriana en Anjana beter te maken.
    Het is erg spannend allemaal. Heel veel succes gewenst.

• 11 Augustus 2009 - 18:51

Jan:

Zo veel mensen vertellen dat ze iets willen gaan doen maar jullie doen het! Ik wens deze kinderen heel veel succes. Zij krijgen door jullie een kans.
    Ik kan niet wat jullie doen maar heb een donatie op jullie stichting over gemaakt.
    Heel veel succes met al jullie projecten.

• 18 Augustus 2009 - 15:08

Lidy:

De rillingen lopen letterlijk over mijn rug en ik krijg er ook nog kippenvel van, en dat alles bij dit mooie weer!
    Veel succes met deze medisch zorgen.

• 27 Augustus 2009 - 08:31

Marianne Suidgeest:

Ik hoorde van Nanda in het RonaldMcDonaldhuis je verhaal en kreeg van haar het adres van jullie website. Ben je op de hoogte dat er voor de kinderen 2 soorten verblijfsvergunningen voor 1 jaar bestaan?

1. Op basis van medische behandeling en 2. Op grond van medische noodsituatie

Er zijn 3 regels waar je aan moet voldoen:
    1. Nederland is het meest aangewezen land voor medische behandeling
    2. De medische behandeling moet noodzakelijk zijn
    3. De financiering van de behandeling moet goed geregeld zijn.

Ik wens jullie veel succes en al het liefs toe, om op deze manier verder te kunnen gaan.

Groetjes Marianne Suidgeest