Na veel inspanning toch een beetje resultaat. - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Engely - WaarBenJij.nu Na veel inspanning toch een beetje resultaat. - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Engely - WaarBenJij.nu

Na veel inspanning toch een beetje resultaat.

Door: Engely

Blijf op de hoogte en volg Engely

21 Februari 2008 | Nepal, Kathmandu

Over enkele uren ga ik weer terug naar Nederland. In de afgelopen dagen is er weer veel gebeurd en ben ik toch blij met de resultaten waardoor er meer kinderen kunnen worden geholpen.

Nieuwe grond aan de rivier in Sankhu is gekocht waardoor er volgend jaar gestart kan worden met de bouw van het nieuwe opvanghuis. Als het aan mij lag zou ik meteen willen beginnen, maar de situatie in Nepal houdt dit even tegen. We moeten eerst een brug bouwen en het land tegen het rivierwater beschermen door de bouw van een kademuurtje. Ondertussen wordt het land voor landbouw gebruikt waardoor Noble House ook zelf middelen gaat genereren. We wachten verder maar even af hoe de situatie zich verder ontwikkelt na de verkiezingen van april.

Ook het project op de berg met de bouw van de nieuwe school en het schoolhuis gaat stapje voor stapje verder en zal dit jaar zeker klaar zijn als het niet nog gekker wordt in Nepal.
Komende maand zal er ook gestart worden met de bouw van enkele workshoplokaaltjes. Het is de bedoeling dat hier naaimachines komen zodat alleenstaande vrouwen les krijgen in het maken van kleren, zodat ze straks zelf in hun eigen levensonderhoud kunnen voorzien.

Nieuwe kinderen die een operatie nodig hebben, maar ook oudere mensen die verlaten in de bergdorpen ziek achtergelaten zijn, hebben we kunnen helpen. We kwamen het jongetje met het vroeger geopende gehemelte tegen; eerlijk gezegd herkenden we hem nauwelijks maar vol trots kwam hij laten zien hoe hij er nu uitzag. Hij laat het aan iedereen zien en voelt zich een held.

Het was erg moeilijk om naar de projecten te gaan, geen druppel benzine is er meer te krijgen.
De scholen zijn gesloten omdat de schoolbussen, waarmee de leerlingen worden opgehaald, niet meer rijden. Vuilnisauto's en autobussen staan aan de kant en bij benzinestations staan duizenden auto's in de rij. Demonstraties, wegblokkades waarbij er zelfs doden zijn gevallen, problemen met de maoïsten, het is een dagelijks straatbeeld geworden. De mensen klagen niet, maar gaan gelaten gebukt onder al deze ellende. Prijzen schieten omhoog omdat er geen aanvoer van buiten de stad mogelijk is, ook een groot watertekort geeft veel problemen.

De kinderen van Noble House gaan voorlopig niet meer naar school. Gelukkig kunnen ze in de daycare naast het huis hun huiswerk maken en hebben we een privé-leraar kunnen krijgen die ze extra lessen geeft. We hebben nog met het hoofd van de school gesproken en hij sprak zijn complimenten uit hoe onze kinderen zich gedragen; gedisciplineerd, beleefd en goed opgevoed.
De engelse boeken die wij via onze sponsors hebben gekregen, hebben een mooi plaatsje gekregen. De kinderen zijn er blij mee en je ziet dat er al enkelen zijn die het leuk vinden om te lezen en kennis te vergaren.
We hebben ook computers in Nobel House geplaatst zodat de kinderen kunnen leren om ook daar mee om te gaan. Ook heel belangrijk voor hun toekomst. Maar daar hebben we dan natuurlijk wel stroom voor nodig en dat is nu even problematisch.
De kinderen zijn allemaal weer medisch onderzocht. Het gaat allemaal prima, alleen een periodieke wormkuur was weer noodzakelijk.
Gasflessen om te koken zijn er nauwelijks meer. Gelukkig hebben wij daar gen last van door de twee zonne-kookpanelen die er sinds kort zijn. Er is wel een watertekort. De waterput staat droog en door de kleine waterstroom vanaf de weg kunnen we maar met de enkele uurtjes stroom per dag water naar het huis pompen. De kinderen zijn gelukkig en zien de situatie niet als bedreigend. Gelukkig maar, want we proberen er alles aan te doen om hun toekomst veilig te stellen. Het gaat erg goed met ze en enkele kinderen kunnen zich al aardig in een gesprek in het engels verstaanbaar maken waardoor er een goed contact ontstaat.

Vandaag hebben we weer drie kleine kinderen uit de gevangenis kunnen halen. De moeders van deze kinderen zitten een levenslange straf uit en het was duidelijk wat er anders met deze kinderen zou gebeuren. We huren nu een nieuwe etage die voor al deze kinderen een kleine opvangplaats is geworden. Er zijn nog te weinig faciliteiten en ik hoop dat komende week er ook een zonne-kook-paneel geplaatst kan worden waardoor ze warm eten kunnen krijgen.
De nachten zijn nog koud en voor warme dekens is gezorgd maar bedjes ontbreken nog. Gelukkig zijn er nu warme kleertjes voor hen maar er is nog zoveel nodig nu de situatie in Nepal met de dag achteruit gaat.
Er kunnen veel meer kinderen uit de gevangenis worden gered en met uw steun wil ik dit project ook groter maken zodat al deze kinderen een kans op een toekomst krijgen.
Kinderen van elke leeftijd en zelfs soms pas enkele maanden oud verdienen niet dat ze in erbarmelijke omstandigheden moeten opgroeien.

Ook trof ik 37 geestelijk en gehandicapte kleine kinderen in een ander vervuild opvanghuis aan. Ze leven op koud en vies beton en de hygiëne laat te wensen over. Kinderen waar niets mee wordt gedaan en die alle warmte van aandacht of dat ene warme dekentje moeten missen.
Deze organisatie heeft een stukje grond waar ze een nieuw opvanghuis kunnen neerzetten maar de financiën ontbreken. Elke euro voor een paar stenen maakt dat deze kinderen straks in een warm bedje terecht komen en de aandacht krijgen die ze zo nodig hebben. Kinderen die door hun handicap in deze maatschappij anders worden verstoten.

Het vliegtuig zal niet op mij wachten en ik weet dat ik nu moet vertrekken.
Met pijn probeer ik dit nu alles even los te laten maar bij al dit kinderleed weet ik dat ik snel weer terug moet komen.
Dankzij u is er zoveel mogelijk gemaakt en ik hoop dat de kinderen zich hier aan vast mogen houden.




  • 21 Februari 2008 - 10:12

    Elly Haulez:

    Lieve Engely, ik ben je zo dankbaar om wat je voor de kindjes en hun familie kunt betekenen. Hopelijk komt er na de verkiezingen beterschap en rust in Nepal.
    Zal je ook dit jaar weer steunen. Liefs Elly.

  • 21 Februari 2008 - 11:20

    Gea Keehnen:

    Lieve Engely,
    Super wat je allemaal weer hebt bereikt! Ik sluit me verder bij Elly aan. Heb je nog iets speciaals nodig wat je de volgende keer mee wilt nemen? Laat het me weten. Ik wens je een behouden thuiskomst, en tot ziens, knuffeltje, Gea.

  • 21 Februari 2008 - 17:52

    Rieks En Mirjam:

    Dappere Engely,
    Wat moeten wij nu nog schrijven? Grandioos wat jij in korte tijd nog voor elkaar hebt gekregen, tegen alle verdrukking in. Ons rest respect. Liefs R&M

  • 22 Februari 2008 - 12:03

    Marianne:

    Je doorzettingsvermogen is bewonderingswaardig. Veel moed heb je nodig op dit te kunnen doen, alle respect voor jou.

  • 24 Februari 2008 - 13:50

    PaPaul:

    Beste Engely,

    Mijn comlpimenten voor je positieve houding in een land met zulke ernstige problemen. Het is hartverwarmend om te zien hoe je met je inzet in ieder geval een aantal kinderen een beter leven geeft.
    Ik zag dat je in contact was met mijn dochter Tessa.
    Kun je me meer informatie geven over wat je precies doet in Nepal, wat de lokale behoeftes zijn enz?
    Mij mail adres = laptop@degoede.biz

    ik hoor graag van je.

    Met vriendelijke groet
    Paul de Goede

  • 24 Februari 2008 - 19:15

    Tessa:

    Beste Engely,
    Wat een verhaal weer, ben weer sprakeloos. Ik heb ook nog steeds veel contact met de manager van laten we maar zeggen "mijn" weeshuis en hij vertelde me al over de situatie. Iedere dag moeten de kinderen bijna 3 kwartier lopen naar school ongelooflijk. Wij gaan nu kijken of de kinderen naar een school kunnen dicher bij het weeshuis. Ik ben zeker van plan dit jaar naar Nepal te gaan. Ik ben tot augustus in Guatemala omdat ik hier ook een project ga doen op een school. Maar eind van t jaar ga ik zeker weer naar nepal toe (als het mogelijk is natuurlijk). Als ik je kan helpen dan hoor ik het graag. Wat vreselijk van die gehandicapte kinderen, hier in Guatemala is dat ook al zo schrijnend, als ik iets kan doen hier of later in Nepal dan weet je me altijd te vinden, ik wil me altijd inzetten voor Nepal.
    Veel succes en ik hoop dat we elkaar nog een keer ontmoeten in Nederland.
    Ben erg onder de indruk wat je doet en al hebt neergezet.

  • 23 Maart 2008 - 06:07

    Olga:

    Beste Engely,
    Fijn dat je veel voor anderen kunt en mag betekenen.
    Je doet je naam alle eer aan, je bent een engel voor die arme kinderen.
    Ga door en het sterkte,
    Olga

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nepal, Kathmandu

Mijn eerste reis

Noble House te Nepal

Recente Reisverslagen:

07 April 2017

De Engel en het heksenkind

16 Oktober 2014

Afscheid

26 April 2014

Het heeft de koning behaagd,

04 April 2014

Nog zo onwerkelijk

23 December 2013

Ons kerstkindje
Engely

Noble House te Nepal

Actief sinds 06 Sept. 2006
Verslag gelezen: 350
Totaal aantal bezoekers 258856

Voorgaande reizen:

03 November 2006 - 04 November 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: