Nepal: een heftige week - Reisverslag uit Bhaktapur, Nepal van Engely - WaarBenJij.nu Nepal: een heftige week - Reisverslag uit Bhaktapur, Nepal van Engely - WaarBenJij.nu

Nepal: een heftige week

Door: Engely

Blijf op de hoogte en volg Engely

10 Januari 2009 | Nepal, Bhaktapur

Een heftige week met schakelingen , wat te doen als je denkt een vuilnisbelt te zien maar constateert dat dit 7 kleine jongetjes zijn die de nacht onder het afval hebben doorgebracht? Kinderen die verlaten zijn en ouders die niet meer voor hen kunnen zorgen? En dan even verderop ligt een jong meisje op straat waarvan haar lichaam letterlijk aan het wegrotten is. Wederom onmacht en maar één moment van hulp kunnen bieden. Dan realiseer je je weer dat ook enkele kinderen die nu in Noble House wonen het zelfde lot hadden kunnen hebben.
Zo kwam Sajak een jongetje van 10 jaar 2 jaar geleden bij ons. Zijn vader zwierf over straat kon niet meer voor hem zorgen en was erg ziek. Sajak viel het afscheid zwaar maar begreep dat een leven op straat geen toekomst was. Na een week kwam het bericht dat zijn vader zich had opgehangen. Hoeveel ellende en verdriet kan een kind hebben? Op dit moment zien we een lachende Sajak, hij gaat naar school en steunt in Noble House de kleinere kinderen die net zijn opgevangen.

Deze week 3 nieuwe projecten gestart. Het contract is getekend en de komende weken kunnen we 13 kleine kinderen tussen de 2 en 3 jaar uit de gevangenis halen omdat hun moeders daar gevangen zitten en een daycare voor hen starten naast het huis waar we al 20 gevangeniskindjes opvangen.

Ook knappen we weer een andere daycare op waar nu kleine kinderen met het down syndroom kunnen worden opgevangen. Kinderen die vaak in kooien achter het hutje worden opgesloten omdat ouders onwetend zijn en ook moeten werken om te overleven. Deze week 2 kleintjes van nog geen 2 jaar kunnen redden van dit lot. Hun ouders brengen hen en we hebben tevens voor deze moedes een baan gezocht zodat ze een inkomen hebben.

Ook is er een hulpprogramma gemaakt voor de kinderen in de steenfabrieken. Zij komen nu regelmatig met hun ouders naar Noble House waar ze medische hulp, kleren en te eten krijgen.
Binnenkort zet ik al deze nieuwe ontwikkelingen waarbij steeds meer kinderen worden geholpen met foto’s op de website http://www.Engely.nl

Voor nu wil ik iedereen bedanken voor de cadeautjes, giften en warme kleding die zo hard nodig waren om een blij moment voor deze kinderen te maken.

Zonder uw steun is er niets mogelijk en ik hoop dat er snel nieuwe sponsors een kindje willen steunen zodat er meer kinderen uit een ellendige situatie gehaald kunnen worden.

• 10 Januari 2009 - 08:36

Rhana:

Check Mail.

• 10 Januari 2009 - 09:42

Marion:

Engely. laat ons weten waar we je kunnen helpen. Heel veel succes en we blijven je projecten steunen. We weten dat elke euro direct naar deze kinderen gaat en dat maakt het zo direct.

• 11 Januari 2009 - 18:58

Ria Wiesemann:

Hallo Engely,

Wat een vreselijke ervaring! Geweldig dat je zo veel kinderen kan helpen. Heel veel liefs en kracht toegewenst!

• 11 Januari 2009 - 22:05

Marjan:

Vreselijk, ik word hier stil van.

• 12 Januari 2009 - 17:41

Caroline En Jeffrey:

Engely, woorden schieten tekort bij het zien van zoveel leed. Goed dat er mensen zoals jij zijn.

• 16 Januari 2009 - 06:01

Iris:

Wow ben er echt van onder de indruk Engely. Nou het zou mooi zijn als ik je straks ook zou kunnen steunen met Fly me to the moon. Liefs Iris

• 08 Februari 2009 - 20:46

Rien En Gerrie :

Verslag van ons bezoek aan Nepal Kathmandu
    Noble House in de eerste week van 2009

Op 31 december met Singapore Airlines naar Kahtmandu circa 26 uur onderweg.
    Dit gezamenlijk met Engely en Peter

De eerste middag een beetje bijkomen van de reis in het Kathmandu- Guesthouse, koffie gedronken, nog even een indruk van de drukke stad met veel smok, opgedaan en ‘s avonds met elkaar gegeten.

De tweede dag naar het Noble House.

Circa een uur rijden door een gaos van verkeer via Bhaktapur bij het Noble House aangekomen, waar we blij werden ontvangen door wel 25 kinderen, die ons rennend tegemoet kwamen. We stonden versteld van de discipline en gehoorzaamheid . De vader Utsap en moeder Sita hebben alles goed onder controle. De kinderen zien er gezond uit en maken een vrolijke indruk. Na een rondleiding door het huis hadden wij een goed gevoel, alles was even netjes en geordend.
    Er werden dozen met kleding en laarzen uitgepakt waarvan het vervoer wordt gesponsord door DHL.

In de middag zijn we naar de nabij gelegen vallei gegaan waar klei is die geschikt is om er stenen van te maken. Vader en moeder maken in een vorm de stenen; de kinderen brengen ze weg om ze te laten drogen in de zon. De landeigenaar betaalt hiervoor € 1,-- per dag. De temperatuur is s nacht rondom 0 graden.
    Engely , Peter en Utsap zagen dat hier hulp nodig is; en besloten om de kinderen van warme kleding en medische hulp te voorzien. ( het steenkinderen project).

Derde dag , dagje uit met de Nobel house kinderen.

De kinderen kwamen met de bus bij de crematieplaats aan bij de rivier, waar dagelijks lijken worden verbrand. Deze plaats is gelegen vlakbij het moeder Teresahuis waar oude dakloze mensen worden opgevangen op een zeer primitieve manier. Een lange wandeling door de stad, hand in hand naar een hindoetempel, onderweg ieder kind een eigen flesje Coca Cola en een mandarijn was een traktatie. Door naar een hotel waar ze hun ogen uitkeken en een heerlijke maaltijd ontvingen. Het was voor allen een leerzame - en mooie dag.

Vierde dag …het 2e huis en de bergkinderen. Met een jeep een tocht van 2 uur naar de Kathmanduvallei waar we onderweg een prachtig stuk grond te zien kregen aan een rivier, waar binnenkort weer een project van start gaat. Het laatste stuk moesten we lopen over bergpaadjes waar we heel veel kinderen lekker warme kleding konden geven. Aangekomen bij het nieuwe project werden we ontvangen door de broer van Utsap die hier de leiding op zich zal nemen. Bij het 2e huis staan ook nog een schooltje en er komt ook een kleine kliniek waar grote behoefte aan is. We zijn zeer enthousiast over de wijze waarop dit zich ontwikkelt. In de loop van de middag zij we nog bij een minder begaafd gezin geweest en hebben ook dit gezin van kleding voorzien. Men leeft daar zeer primitief , letterlijk tussen de koeien en de geiten.

Vijfde dag Engely en Peter hebben deze dag heel hard nodig voor verdere ontwikkelingen waaronder het kopen van een stuk grond voor nog meer nieuwe projecten. Ook was er aandacht voor kinderen met het syndroom van down die in Nepal in bamboe kooien gezet worden . Men weet er geen raad mee. Dit wordt ook weer een nieuw project.

Zesde dag…. Met de taxi door de overvolle, drukke stad naar een gehuurd huis , waar kinderen worden opgevangen van moeders die de gevangenis zitten en vaders die zoek zijn. Normaal gesproken zouden deze kinderen ook volledig in de gevangenis moeten blijven . Nu worden ze liefdevol opgevangen door een vrouw van een welgestelde familie en een groot inlevingsvermogen. Dit was ook weer een zeer ontroerend bezoek waar we een heel goed gevoel bij hadden.

Zevende dag. Wandelend de stad door waar we ‘smorgens vroeg een berg vodden zagen waar zeven jongetjes en 5 honden onder lagen, om zich aan elkaar te warmen. Er staken wat blote voetjes onderuit in de nare kou. Deze jongens zijn lijmsnuivers die overdag bedelen en proberen op allerlei manieren geld uit je zak te kloppen. Een stuk fruit of een lekker broodje is beslist niet welkom. Deze kinderen zijn niet meer te redden .
    Voordat het zover komt moeten dergelijke kinderen worden opgenomen in bijvoorbeeld het Nobel House. Daar doen we het voor.

Engely en Peter. Er is een nieuwe Moeder Teresa geboren in de vorm van een echtpaar. De liefde en inzet die jullie onbaatzuchtig voor deze kinderen hebben, heeft ons zeer getroffen . We zijn er trots op en dankbaar voor dat wij er getuigen van zijn dat al het geld op de goede plaats terecht komt en we dit aan onze relaties kunnen doorgeven. En zoals Toon Hermans je noemde nee, geen Engely, maar Engelief………………

Rien en Gerrie van Linschoten.