Een klein stapje verder................. - Reisverslag uit Bosch en Duin, Nederland van Engely - WaarBenJij.nu Een klein stapje verder................. - Reisverslag uit Bosch en Duin, Nederland van Engely - WaarBenJij.nu

Een klein stapje verder.................

Door: Engely

Blijf op de hoogte en volg Engely

29 Juli 2010 | Nederland, Bosch en Duin

Een klein stapje verder; op naar de volgende !!

Anjana en Sirjana mogen in Nederland blijven. Tijdelijk althans. De IND heeft hen gisteren een verblijfsvergunning op medische gronden gegeven tot 23 december 2010.

De emotie zit tussen blijdschap en boosheid. Blij omdat de kinderen eindelijk een vergunning hebben gekregen en erkent is dat hun ziekte niet in Nepal behandeld kan worden. Maar boos en geschokt omdat IND zomaar weg kan komen met dergelijke handelwijzen vol onzorgvuldigheden, inhoudelijke en procedurele fouten en feitelijke onjuistheden.

Volgens het bureau medisch advies (BMA) van de IND zouden zij prima behandeld kunnen worden in Nepal. Wij weten dat Anjana en Sirjana in Nepal niet behandeld worden. Hiervoor zijn we 2 keer naar Nepal afgereisd om dit van 10 ziekenhuizen bevestigd te krijgen. Na 8 maanden is de IND er dan eindelijk ook achter gekomen dat de eerdere afwijzing niet juist was. Het BMA heeft toegegeven fouten te hebben gemaakt in hun beoordeling. Excuses worden door BMA gemaakt: aan IND, niet aan ons !!

Ook verbijsterd dat de kinderen hiervan nog steeds de dupe zijn en deze vergunning nog maar voor 5 maanden geldig is. Alsof ze na die tijd beter zouden zijn; alsof de behandelmogelijkheden er in Nepal dan ineens wel zouden zijn.

Er resteren nu nog maar 5 maanden waarbij we weer met de advocaten om de tafel moeten om de toekomst van deze kinderen zeker te stellen. Immers vast staat dat de kinderen blijvend medische zorg nodig hebben en weer moet een nieuwe procedure worden gestart om te mogen blijven.

Kortom een onmogelijke situatie voor deze meisjes. De spanning is te groot en nu kunnen we hen alleen nog maar vertellen dat ze voorlopig in Nederland kunnen blijven. Door de rechtbank zijn we officieel benoemd als pleegouders en we zullen alles in de strijd meenemen voor de rechten van Anjana en Sirjana.

Binnenkort ga ik weer naar Nepal. Ook dat blijft nodig om onze projecten weer verder te begeleiden. Heel snel zal ik mij weer melden met actuele informatie over lopende en wellicht nieuwe projecten waardoor we zeker meer kinderen kunnen helpen. Een kleine impressie van het tweede Noble House te zien op dit filmpje http://bit.ly/b6DVIn

Engely

• 29 Juli 2010 - 11:56

Jaap:

Het vertrouwen in onze overheid was al niet groot en wordt door dit verhaal nog minder. Ambtelijke willekeur, het volgen van regeltjes zonder de feiten te (onder)kennen. Ik heb de meiden gezien toen ze net in Nederland waren, ik weet hoe ze er nu uitzien en dat alles door de enorme inzet, zorg en liefde van Engely en Peter. Ik kan alleen maar hopen dat het uiteindelijk toch goed gaat komen, dat moet, de meiden hebben het zo nodig, het wordt tijd voor rust in de tent, voor Engely en Peter en vooral voor die 2 prachtige meiden uit Nepal.

• 29 Juli 2010 - 12:02

Corrie En Co:

wat een prachtige meiden zijn het geworden, ze zien er heel goed uit, dankzij jullie inspanningen. we wensen jullie weer heel veel sterkte met alle papier toestanden!!! liefs uit Enkhuizen.

• 29 Juli 2010 - 12:06

Joost:

Kennelijk vindt de Minister dit allemaal goed. Ik zou mij schamen als ik als Minister verantwoordelijk zou zijn voor de IND. Maar misschien schaamt de Minister zich ook wel. Stilletjes, als niemand het ziet.

• 29 Juli 2010 - 12:23

Wil En Adriaan:

Wat kunnen wij nog zeggen.
    Wij leven met jullie allen mee.

• 29 Juli 2010 - 13:01

Frans En José:

Wij zijn toch wel een beetje opgelucht dat jullie alvast dit stapje gewonnen hebben. Stel je voor...
    Laten we vertrouwen hebben in de toekomst. We leven met jullie mee en hopen dat de rest ook goed komt. We leven per slot van rekening toch in een beschaafd land.

• 29 Juli 2010 - 15:48

TREES:

Positief en in liefde, naar de toekomst kijken!

• 29 Juli 2010 - 15:57

G.v. Hulzen:

Hartelijke gelukwensen met deze kleine stap! Jullie zullen nog heel veel geduld (en energie) nodig hebben, het is een lang proces. Wij leven mee, veel sterkte, Truus van Hulzen-Eggink.

• 29 Juli 2010 - 22:20

Gea Keehnen-v.d.Wal:

Lieve mensen,
    Eindelijk weer een lichtpuntje, na al jullie inspanningen! Blijf in een goede afloop voor jullie allen geloven, wij staan achter jullie en leven met jullie mee! Warme knuffel, Fred en Gea.

• 30 Juli 2010 - 02:23

Roos:

het is niet te geloven, zo lang als dit heeft moeten duren. en dan gaat het om 2 kinder levens. en nu de humaniteit v.d. overheid nog voor het redden van de kinderen.

• 30 Juli 2010 - 09:25

Bas:

Gefeliciteerd!
    Het kan niet anders dat jullie ook zullen slagen voor de volgende stap. Deze kinderen zijn anders verloren in deze wereld.
    Met jullie kracht en liefde zullen ze een toekomst tegemoet kunnen zien.
    Ik hoop dat ze zich eindelijk kunnen gaan hechten.

• 30 Juli 2010 - 12:09

Paulien:

Wat zou het goed zijn als de sud-diensten van de IND niet aan deze instantie gerelateerd waren en met meer kennis behept. Wellicht werd de procedure voor verblijf dan meer toegespitst op het persoolijke en niet alleen op "wegwezen".
    Blijf vertrouwen in de uiteindelijke goede uitkomst, al zal dit nog veel energie en alert zijn eisen. Goede moed!

• 30 Juli 2010 - 22:58

Maud:

Lieve Pleegouders,

Eindelijk weer nieuws over jullie situatie.Eindelijk, deze nacht zie ik nieuws op de site.Wat was ik nieuwsgierig, maar ook een beetje bang.En dan nu toch een klein beetje hoop, en daar moeten jullie nog even aan vasthouden.Heb vertrouwen en geduld, al zal dat moeilijk zijn. Weet dat er een groot aantal mensen met jullie meeleven en achter jullie staan.En dat voor die prachtige meiden, die er op de nieuwe foto's zo prachtig uit zien.Wat zijn ze gegroeid en zien ze er goed uit, dankzij jullie Engely en Peter!!!Ik voel en leef met jullie mee.Hou vol !!

• 01 Augustus 2010 - 19:20

Gerda En Harry :

Wat fijn dat jullie nu even een beetje op adem kunnen komen.we begrijpen dat jullie strijd nog niet gestreden is. wat zijn instanties toch vreselijke instituten die denken altijd gelijk te hebben en excuses,nu vergeet het maar.
    We wensen jullie veel sterkte en ik mag misschien niet zeggen maar de groeten aan die mooie oudste dochter, die
    ons bij het pannenkoeken eten in de Ontmoetingskerk zo fantastisch heeft voorzien van eten en drinken.
    Petje af ook voor haar uitstekend spreken in het Nederlands.
    hartelijke groet Harry en Gerda Zanting Maartensdijk