Een baby voor Noble House - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Engely - WaarBenJij.nu Een baby voor Noble House - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Engely - WaarBenJij.nu

Een baby voor Noble House

Door: Engely

Blijf op de hoogte en volg Engely

28 September 2008 | Nepal, Kathmandu

Het is 3 uur s’ nachts als de telefoon gaat en we horen dat de ambulance Sita, de moeder van Noble House, naar het ziekenhuis brengt. De bevalling van haar tweede kindje is begonnen en wij haasten ons om bij haar te kunnen zijn. Maar er is geen taxi te krijgen. Wederom wordt er gestaakt en loopt het vervoer gevaar om met stenen bekogeld te worden. Uiteindelijk lukt het toch om de auto van het hotel te krijgen en we wagen het er op om nar het ziekenhuis in Patan te gaan. Zelfs op dit tijdstip zorgen jongeren al voor versperringen. Ze slaan op de auto, maar we komen toch verder en kijken wel waar we terecht komen. Peter en ik arriveren uiteindelijk veilig in het ziekenhuis. Sita’s weeën volgen snel op elkaar en ze heeft geen kracht meer om verder te gaan. Ze krijgt geen begeleiding en ik krijg toestemming haar bevalling te doen. In Nepal is het gebruikelijk, dat familie de moeder verzorgt en pas op het laatste moment zal er een zuster bij komen. Ook mogen er geen mannen bij aanwezig zijn. Sita is erg gespannen en bang, maar het lukt om een rustig hoekje te vinden waar ik stiekem Utsab erbij kan betrekken. Gelukkig geeft ze zich over en kan ze zich focussen, terwijl ik rustig haar rug masseer. Ze krijgt haar kracht terug en na enkele uren beginnen de persweeën en moet Utsab helaas naar een andere ruimte. Een half uurtje daarna wordt hun prachtige zoon geboren en kan ik hem op haar buik leggen. Dit keer wordt de baby dan niet aan de voeten omhoog gehouden terwijl men hem op de billen slaat. Deze mooie baby kan rustig bij zijn moeder bijkomen. Met zijn oogjes wijd open kijkt hij naar Sita en op een natuurlijke manier vindt hij even later zelf haar borst en begint meteen te zuigen. Toch wordt hij veel te snel weer door een zuster weggepakt en krijgt Sita in 5 minuten tijd haar hechtingen waarna ze het verder zelf moet uitzoeken. Er wachten weer nieuwe moeders op de gang en er zijn bedden te weinig waardoor er zelfs onder de bedden plaats gemaakt wordt voor de rust van deze moeders. Sita mag nog een paar uurtjes uitrusten en we zorgen dat ze in een taxi weer terug kan naar het Noble House waar Utsab’s moeder haar de komende dagen zal verzorgen. Ik zou zo veel over de afgelopen momenten kunnen vertellen maar ben nu allen maar erg gelukkig dat alles goed verlopen is. Het was weer een bijzondere gebeurtenis die veel indruk op ons gemaakt heeft. Ook Peter was druk met de begeleiding van Utsab om door deze spannende momenten heen te komen. Je komt heel dicht bij elkaar en het schept een band voor het leven. Ongeacht cultuur of sociale status.
Peter en ik konden uiteindelijk geen vervoer terug krijgen en hebben na een lange wandeling waarbij demonstraties ons de weg versperden toch uiteindelijk het hotel bereikt. Het blijft onrustig in Nepal en we blijven ons er over verwonderen dat al die demonstraties maar niet ophouden.
Het is nu 17.00 uur en Utsab en Sita zijn net met hun baby terug in Noble House . De kinderen hebben ervoor gezorgd dat het huis versierd was met mooie tekeningen en voor de baby hadden ze het bedje opgemaakt. Hun enthousiasme was ontroerend. Het was een mooie dag.
En dan weer iets over toeval. In het hotel was een BBC ploeg die een naamgevingsceremonie van een pasgeboren baby wilde filmen. Dat gebeurt altijd na 10 dagen. Het lijkt er op dat onze nieuwe baby nu de hoofdrol krijgt; alleen de priester moet het nog goed vinden. We houden u op de hoogte en ik hoop snel weer van mij te laten horen.

groeten uit Nepal

Engely

PS door het trage internet kunnen we even geen foto's plaatsen. Deze komen snel.

• 28 September 2008 - 16:32

Dochter&thijsmansch:

GEWELDIG!!!!!!! WE WAREN HELEMMAAL FLABBERGASTED HIER!!!

• 28 September 2008 - 18:00

Rianne & Ralph:

Wauw, Engely, het lijkt wel een soort filmscript dat jij hebt mogen helpen bij de bevalling... Echt ongelofelijk! We zijn heel blij voor jullie en voor Sita en Utsab natuurlijk ook! Geef je hen een trotse Hollandse zoen?

Liefs Rianne & Ralph

• 28 September 2008 - 19:01

Tryntsje :

Hallo Engely en Peter,
    Wat een verhaal! Heel bijzonder en ontroerend.
    Sita en Utsab: gefeliciteerd met jullie zoon!

Liefs, Tryntsje

• 28 September 2008 - 19:04

Marja:

Wat maken jullie altijd toch een hoop mee en wat een doorzettingsvermogen hebben beiden, Jij en Peter.
    Feliciteer ze beiden van me met hun prachtige zoon! En...wat leuk dat die ploeg van de BBC er net was. Niets is toeval!
    Liefs en groetjes

• 28 September 2008 - 20:19

Monique:

Komen net van onze "Spaghettidag" georganiseerd door het bergbeklimmersteam uit België voor onze kids in Nepal en de kids van Langtang Childrens home. Een heel speciale ervaring maar die valt in het niet bij jullie avontuur. Feliciteer Utsab en Sita van ons en jullie ook proficiat als "Nederlandse oma en opa". Tot gauw! groetjes Monique en Rolf

• 28 September 2008 - 23:28

Monique En Paul:

Wat een bijzonder verhaal toch weer....
    Vanuit Nederland wensen wij Sita en Utsab heel veel geluk met de boreling.
    Liefs van Paul en Monique (Alle®Zorg)

• 29 September 2008 - 07:25

Harriet En Hans:

Een heel bijzonder en mooi verhaal ! Wil je Utsab en Sita namens ons van harte feliciteren ?

• 29 September 2008 - 07:57

Liesbeth Been:

ik raak hier ontroerd van.ondanks de gespannen situatie gaat liefde gewoon door,ook al is het wel eens moeilijk te herkennen en dat is in elk land hetzelfde.

• 29 September 2008 - 14:10

Yvonne Dekker:

Lieve Engely en Peter,
    Wat maken jullie daar geweldige situaties mee en kunnen ook echt hulp bieden! Succes en wijsheid met alle dingen die jullie doen! Dikke zoen Yvon

• 29 September 2008 - 17:27

Moeder Van Tessa:

Bijzonder, mooi!Werkzaam als kraamverzorgster in Nederland is dit een wonderlijke ervaring.
    Tjonge, knap hoor!
    Felicitaties voor de ouders met de prachtige baby!
    Vriendelijke groeten,
    Trees de Goede.

• 30 September 2008 - 13:44

Rien En Gerrie:

Wat een fantastische belevenis.Engely en Peter ook dit is jullie weer gelukt. Voor Utsab en Sita een hartelijke proficiat en ook voor jullie (ook een beetje vader en moeder) liefs voor allen Rien en Gerrie